Sunday, January 2, 2011

bila cinta bertasbih...

Alam percintaan memang indah untuk mereka yang mengalaminya,dan satu anugerah daripada ALLAH bagi yang mengetahuinya...

CINTA..??? apakah maksud CINTA??

adakah bermaksud suka?? atau bermaksud sayang??...
mari kita lihat melalui definisi al-quran, masyarakat dan juga dari pandangan islam itu sendiri...

Definisi CINTA Dalam Al Qur’an

Kata cinta dalam Al Qur’an disebut Hubb (mahabbah) dan Wudda (mawaddah), keduanya memiliki arti yang sama yaitu menyukai, senang, menyayangi.

Sebagaimana dalam QS Ali Imron : 14;Hubb adalah suatu naluri yang dimiliki setiap manusia tanpa kecuali baik manusia beriman maupun manusia durjana.


Dalam fil gharibil Qur’an dijelaskan bahwa hubb sebuah cinta yang meluap-luap, bergejolak seperti cinta kepada ALLAH. Sedangkan Wudda adalah cinta yang berupa angan-angan yang akhirnya dilupakan .


selain itu juga terdapat pelbagai persepsi yang di berikan oleh setiap orang mengenai cinta contohnya...

pandangan orang lain tentang CINTA
  • "ia satu perasaan yang medorong untuk menyayangi seseorang"
  • " cinta itu indah bila kita memilikinya , dan seksa bila kehilangannya"
  • "jika kita benar-benar mencintai seseorang kita tidak akan pernah berhenti memikirkan maka itu la cinta"

dan pelbagai lagi persepsi orang lain tentang cinta, selain itu, terdapat juga maksud atau difinisi cinta dari sudut pandangan islam itu sendiri

pandangan islam tentang CINTA
  • "Cinta sebenarnya merupakan satu fitrah yang ada di dalam hati setiap manusia. Cinta wujud hasil daripada satu perasaan yang halus. Cinta mewujudkan perasaan kasih sayang dan belas kasihan sesama manusia dan makhluk di dunia ini. Tanpa perasaan cinta, seseorang itu akan merasai kekosongan di dalam jiwa mereka."
  • "cinta itu merupakan fitrah manusia...siapa yg tidak mahu dicintai dan mencintai...tetapi biarlah mencintai seseorang keranaNya, kerana dengan itu Allah akan memelihara cinta itu dalam keredhaanNya"

bagi saya, maksud cinta agak luas dan amat mendalam dan sukar untuk di luahkan melalui perkataan..tapi hanya boleh di rasakan oleh mereka yang megalaminya.seperti timbulnya perasaan kasih sayang dalam diri seseorang.


begitu juga cinta kepada ALLAH..yang tidak boleh dilihat,disentuh, mahupun dihidu..tetapi hanya boleh dirasa melalui hati dan perasaan yang mendalam iaitu bagi mereka yang telah menerima cinta dari-Nya.. sungguh bertuah insan itu kerana memperolehi cinta dari ALLAH...kita??..


cinta sesama manusia,akan pudar dan hilang satu ketika nanti..tapi cinta kepada ALLAH akan kekal untuk selama2nya...tapi kita jarang menghargai cinta dari ALLAH...sungguh ruginya kita kerana tidak menghargai cinta dari ALLAH.

kita juga jarang mengatakan cinta kita kepada ALLAH...seperti kita megatakan kepada sesama insan...

cinta dari ALLAH tidak akan mebuat seseorang itu merana...tapi cinta kepada sesama insan akan membuat kita merana...

No comments:

Post a Comment